5tengelyen -
biztos kézzel

Szakmai visszajelzés, eredmények, következtetések – milyen adottságokkal kell rendelkeznie ma a legjobb kamionsofőrnek Magyarországon?

 

Az elődöntőről részletesen itt olvashatsz.

 

Gyors reakcióidő, higgadtság, megfontoltság és precizitás

 

A verseny feladatainak kigondolásáért és összerakásáért felelős szakmai csapat augusztus végétől egy hónapon keresztül figyelte a versenyzők rátermettségét és megfelelő tudását, akik közül szigorú pontozás alapján került be a döntőbe tíz kamionsofőr.

 

Nem csak az elméleti felkészültség számít, de a gyors reakcióidő is, hiszen ahogyan a verseny, úgy a mindennapok is tele vannak váratlan pillanatokkal, amelyekre a sofőröknek azonnal kell tudniuk reagálni. A gyorsaság mellett döntő tényező, ha a sofőr higgadt tud maradni stressz helyzetben is, hiszen ekkor nagyobb eséllyel hibázunk és inkább a pánik uralkodhat el, mint a megfontoltság. A szakmai csapat ezek mellett egy érdekes faktort is megemlít, ami zsigeri alapon szolgálhat adalékul a sofőr személyiségéhez, ez pedig az ösztönösség. Nem elég a fentebb említett képességekkel rendelkezni ebben a szakmában, az sem elhanyagolható tényező, hogy a sofőröknek milyen kapcsolata van magával a vezetéssel, hogy kiskorukban milyen hatások érték őket. Aki már gyerek korától kezdve kötődéssel rendelkezik a gépjárművek és a vezetés iránt, olyan tapasztalati előnnyel indul a mezőnyben és a szakmában, ami bizonyos szintig behozható. Azonban az ezekkel kapcsolatos megérzések feltehetően kódolva lehetnek bennünk, amelyek pedig befolyásolják a döntőképességet.

 

A zsámbéki drivingcamp Hungary évek óta szolgál a verseny döntőjének helyszínéül. Európa egyik legmodernebb vezetéstechnikai és közlekedésbiztonsági központja technikailag minden olyan szituációt meg tud teremteni, amivel bármilyen sofőr szembe találhatja magát az utakon közlekedve.

 

A tíz kamionsofőrnek először nyolc feladatot kellett teljesítenie a verseny fináléján, amelyek közül néhány visszaköszönt az elődöntőről is, például a darts vagy a bójadöntés. A finom motorikát igénylő feladatokhoz sorolható továbbá a bójákkal kijelölt helyre történő tolatás, a deszkára állás és a sávváltás is.

 

 

Utóbbi természetesen nem csak vezetéstechnikai, hanem közlekedésbiztonsági szempontból is fontos feladatnak tekinthető. Ide sorolható a vészfékezés, amely során a versenyzőknek minimum 30-35 km/h sebességgel kellett megállítaniuk a szerelvényt még pedig úgy, hogy minél közelebb álljanak meg a rántópad végén található vízfalhoz.

 

A verseny egy vizes feladatot is tartogatott, az 'Aquaplaning' modult. A kamionsofőröknek ekkor a járműszerelvénnyel 55-60 km/h-s sebességre kellett felgyorsulniuk, majd a bójával megjelölt helyen megkezdeniük a jármű fékezését. A cél a fékút helyes megbecslése volt, még pedig a versenyző által megjelölt megállási ponthoz (kihelyezett bójához) képest a lefékezett járműszerelvény távolságának felmérése.

 

 

A döntő gyakorlati feladatok teljesítése során maximum 14.000 pontot érhettek el a versenyzők, amelyből öten maradhattak a versenyben a nettó 2 millió forint fődíjért és „Magyarország legjobb kamionsofőrje 2019-ben” címért.

 

A szuperdöntő további tíz feladattal és egy komplex feladattal várta a bent maradt versenyzőket. Ezek már komplexebb vezetéstechnikai és közlekedésbiztonsági hozzáértését, valamint figyelmet igényeltek. A tíz feladat mellett egy komplex feladat megoldása is várt a versenyzőkre, amelynek keretében végre kellett hajtaniuk azokat az adminisztratív és rögzítése teendőket, amelyekkel naponta találkozhatnak a sofőrök fuvarozás közben.

 

 

A szuperdöntő pályarajza 2019-ben.

Nagyobb képért kattints a képre!

 

A versenybírók az első feladat során mérték az üzemanyagfogyasztás mértékét. A versenyzőknek ismételten végre kellett hajtaniuk egy vészfékezést, de most már kikerülési manőverrel együtt. A versenyzők reakció idejét egy hirtelen áthozási manőverrel is tesztelték, amelyet 27-32 km/h sebességgel csúszós felületen kellett végrehajtaniuk.

 

   

 

A sofőrök a szerelvénnyel és az azzal kapcsolatos tudásukat is felmérték, miközben hóláncot kellett felszerelniük a jármű egy kerekére, de előtte szabályosan kellett szétakasztaniuk, a szuperdöntő utolsó feladataként pedig összeakasztaniuk a szerelvényt.

 

A versenyzők 30 perc alatt összesen 25.000 pontot gyűjthettek össze a gyakorlati ügyességi és vészhelyzet-elhárítási feladatsort teljesítve. A komplex feladatsorral (fuvarba indulás szimulációja váratlan vészhelyzettel) pedig további 15.500 pontot szerezhettek 25 percen belül.

 

 

 

Lelkesedés, kitartás és igényesség: egy örökös kamionsofőr erényei

 

Az „5 tengelyen-biztos kézzel!” történelmében először köszönthetünk egy versenyzőt harmadszorra  az első helyen. A versenyző nem szimplán Magyarország legjobb kamionsofőrjévé vált 2019-ben, hanem elsőként írta be magát az örökös magyar kamionsofőrök közé, hogy végleg visszavonuljon a versenyzéstől. Könczöl András először 2013-ban, majd 2016-ban és ismételten három év elteltével idén vehette át a megtisztelő legjobb kamionsofőr címet, különdíjat és vihette haza a nettó 2 millió forint fődíjat. A kamionsofőr munkáltatója, a J. S. Logistics Kft. pedig harmadjára is elmondhatja magáról, hogy immár nem csak az ország legjobb, de örökösen legjobb kamionsofőrje dolgozik nála.

 

 

Andrásnem csak az örökös legjobb kamionsofőr díját vihette haza, de a legjobb elméleti tudással rendelkező versenyző különdíját is, amelyet a Magyar Autóklub főtitkára, Milovukovics Györgyi nyújtott át.

A verseny második helyezettjeként Nagy Lajost köszönthettük, a dobogó harmadik fokára pedig Pethe Miklós léphetett fel.

 

 

Így alakult a döntő és a szuperdöntő a ponttáblázat alapján:

 

DÖNTŐ

HELYEZÉS Név Gyakorlati feladatsor
1. Nagy Krisztián 9000
2. Pethe Miklós 7700
3. Pető György 7700
4. Nagy Lajos 7500
5. Könczöl András 7500
6. Szalai Gábor 5700
7. Kuslics Péter 5500
8. Rácz Imre 5000
9. Pilisi Róbert 1500
10. Bogya Zoltán 800

 

A 4-5. és 2-3. helyezésnél a holtversenyben a köridő döntött. Pethe Miklós 6,24 másodperces, Pető György 6,55 másodperces, míg Nagy Lajos 6,35 másdoperces és Könczöl András 7,17 másodperces menetidővel zárták a döntőt.

 

SZUPERDÖNTŐ

 

HELYEZÉS Név Munkáltató Gyakorlati feladatsor KOMPLEX feladatsor Összesen
1.helyezett Könczöl András J. S. Logistics Kft. 17000 13000 30000
2. helyezett Nagy Lajos Klippel Kft. 18500 10600 29100
3. helyezett Pethe Miklós Agroman-Gép Kft. 14500 8500 23000
4. helyezett Pető György Penta-Petrol Kft. 10500 12500 23000
5. helyezett Nagy Krisztián Sz-M Cargo Kft. 11000 11500 22500

 

 

A szuperdöntőbe került 3-4. helyezett között holtverseny alakult ki, amelyet a gyakorlati feladat magasabb pontszáma döntött el.

A legfiatalabb döntőbe jutott versenyző díját Nagy Krisztián vehette át a Belügyminisztérium Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács elnökétől, Dr. Hatala Józseftől. A szervezők célja a különdíjjal a fiatal sofőrök ösztönzése nem csak a versenyre, de a fuvarozói szakma űzésére is.

 

Gratulálunk az idei év versenyzőinek és helyezettjeinek, akik büszkén veregethetik meg saját vállukat a nem mindennapi teljesítményük, valamint kitartásuk miatt!

 

Az iskola elkezdődött, de a közlekedés sosem áll le

 

A szeptember nem csak az iskolakezdés, a tanszerek beszerzése és az idő beosztása miatt válik stresszessé a szülők, valamint a gyerekek számára. A nyáron szinte állandó felügyelet mellett bicikliző, rollerező és közlekedő gyerekekre az ősz beköszöntével kevesebb figyelem tevődik, pedig semmi sem változik: a közlekedés nem áll le egy percre sem, ahogyan a gyerekek sem.

 

Az „5 tengelyen-biztos kézzel!” vezetéstechnikai és közlekedésbiztonsági verseny döntőjének keretében mint párhuzamos rendezvény zajlik az ingyenes közlekedésbiztonsági nap, ami a kis és nagy gyerekes családokat invitálja meg egy egész napos játékos, tanulós kikapcsolódásra. Mert mi sem jobb annál, ha a gyerekek játszva sajátíthatják el és tanulhatják meg a közlekedés alapszabályait!

 

 

A családok a zsámbéki drivingcamp Hungary tanpályájára kilátogatva biztonságos körülmények között tapasztalhatták meg például, milyen egy vészfékezés és mennyit számít egy ilyen helyzetben a biztonsági öv használata. Az Országos Rendőr-főkapitányság és a Balesetmegelőzési Bizottság (együtt ORFK-OBB) további interaktív programokkal várta a kilátogatókat, akik közül az apróbbak a közlekedés alapszabályait a gyakorlatban is ki tudták próbálni a KRESZ-parkban.

 

  

 

A gyerekeket nem csak a verseny kamionja varázsolta el, de a segélykérő szolgáltatások járművei is. A tűzoltó, mentő és rendőrségi autók mellett felvonult az utak karbantartója és megmentője, a hókotró, továbbá az utcák és lakások tisztaságáért felelős kukás autó is. A rendezvény szervezői nem csak elkápráztatni szerették volna a gyerekeket, de megmutatni az ezekkel járó technikai, elméleti és gyakorlati tudás fontosságát, továbbá ezeken keresztül rámutatni az ezekben rejlő jövőképekre.

  

 

Lazítás, kifújás és megújulás

 

Hagyománynak tekinthető, hogy a hetedszerre is megrendezett „5 tengelyen-biztos kézzel!” verseny lezárultával a szervezők és a szakmai csapat összeültek, hogy levonják az idei évben tapasztaltak tanulságait. A következtetések pedig a következő verseny újításait fogják szolgálni, de előtte Mi is pihenünk egyet!

 

Lecsúsztál az idei év nevezési időszakáról vagy újból a verseny kamion kormánya mögé szeretnél ülni, hogy megnyerd a fődíjat? Iratkozz fel hírlevelünkre ide kattintva, hogy ne maradj le a fontos dátumokról!

 

Köszönjük a hetedik „5 tengelyen-biztos kézzel!” vezetéstechnikai és közlekedésbiztonsági verseny támogatását 2019-ben is:

 

Nagyobb képért kattints a képre!