Rossz idő ide vagy oda, egy biztos: a magyar kamionsofőrök idén is hasítottak 5 tengelyen

Nem mindennapi munka, nem mindennapi életforma tele váratlan fordulatokkal. Ez akár bármely munkára illene, kivéve az, hogy ehhez hozzáadódik 40 tonna. Idén tizenegyedik alkalommal gurulhattak a rajthoz az ország kamionsofőrjei, hogy megmutassák: uralni tudják az 5 tengelyes monstrumokat.

Az idei döntőbe bejutott gépkocsivezetőkre négyféle versenyfeladat várt, amelyek között forgószínpad-szerűen mozogtak. A vészhelyzet-elhárítási, ügyességi gyakorlati feladatsort ugyan nehezítették az időjárási körülmények, ez azonban nem befolyásolta a verseny kimenetelét. A komplex műszaki és rakományrögzítési feladatsor idén nagyobb fejtörést okozott a versenyzőknek az elmúlt évekhez képest, de ez sem csökkentette a kedvüket. A feladatokért felelős csapat pedig idén is kitett magáért a baleseti szimulációs feladatnál: kész akciójelenetet vihettek véghez a versenyzők! A délutáni szinkronfutam pedig látványában is feldobta a szurkolótábort, akik lelkesen biztatták a döntősöket.

Minden évben kihívás

A 10 versenyző a döntő délelőtti óráiban az első három feladatsort teljesíthette. A vészhelyzet-elhárítási, ügyességi feladatsornál összesen 6 gyakorlati manőveren kellett túljutniuk a versenyzőknek, és a végén külön bónuszpontokért is megküzdhettek.

Az első feladatnál a sebesség és a precíz vészfékezés volt a legfontosabb. A versenyzőknek el kellett érniük a 40 km/h-s sebességet a szerelvénnyel, majd a bójákkal kijelölt hely előtt egy méteren belül megállniuk.

Miután sikeresen lezajlott az indulás, a versenyzőknek egy bójákkal körülhatárolt területre kellett bemenniük, levezetni a megadott útvonalat, majd megismételni az útvonal lejárását az első körrel megegyező idő alatt. Itt a két kör közötti, tizedmásodpercben mért időeltérés jelentett büntetőpontot.

A következő lépésben a versenyzőknek párhuzamos parkolást kellett megoldaniuk, de két kijelölt parkolóhely között választhattak. A tág parkolóhely kevesebb hibalehetőséggel járt, de kevesebb pontot is hozott a konyhára, a szűk parkolóhely nagyobb kihívás volt, de több pontot is ért.

      

Ezután következett az S-tolatás, amely során a versenyzők ki kellett hajtaniuk a parkolóhelyről, innen továbbhaladniuk a megadott pontig, majd hátramenetben ráhajtaniuk az M1-M2 visszavezető útszakaszra. A modulon „S”-vonalban kijelölt szűk folyosón való hibamentes tolatás az egyik legnehezebb feladat volt.

A következő kihívás a rántópad volt, ahol a versenyzők már vontatmány nélkül, egy szóló nyerges vontatón dolgoztak. Itt a cél az volt, hogy a vontatót gyorsítva 35-40 km/h-s sebességre hozzák, majd át kellett haladniuk a rántópadon, a túlkormányzott járművet irányítva, kerülve a vízfalat, és végül át kellett menniük a bójákkal körülhatárolt, egyre szűkülő területen.

A lejtős hajtűkanyar az M3 Modulon várt a versenyzőkre, ahol a vontató sebességét 25-30 km/h-ra kellett szabályozni. Itt át kellett menniük a vízoszlopok között, és végig kellett haladniuk a bójákkal kijelölt útvonalon.

Végül, egy bónusz feladat várt rájuk: a részeg-szemüveg teszt, immár „gyalogosan”. A versenyzőknek a Rajt/Cél vonalnál ki kellett szállniuk a járműből. Ezt követően fel kellett tenniük a részeg szemüveget, a csukló- és lábsúlyt, és minél rövidebb idő alatt kellett végrehajtaniuk egy bóják közötti szlalommal és kislabda pontos elhelyezésével nehezített feladatot, a lehető legrövidebb időn belül.

A komplex műszaki- és rakományrögzítési feladatsor összesen 4 egymásra épülő modult tartalmazott. A versenyzőknek először hétféle folyadékot kellett beazonosítaniuk, amelyekkel találkozhatnak a jármű vezetése és a munkájuk során.

A következő feladatnál 11 alkatrészt kellett beazonosítaniuk, csoportosítaniuk és funkciójukat ismertetni. A versenyzők szeme előtt olyan tartozékok hevertek, mint a kutyafej, a vámzárzsinór végeleme, plomba vagy az akkusaru.

      

A rakományrögzítés ellenőrzése rutinszerű munka a fuvarozásban, de így is akadtak nehéz és beugratós dolgok, amelyekkel meg kellett küzdeniük a versenyzőknek. A vészhelyzet-elhárítás során pedig egy 2021-ben a valóságban is megtörtént közlekedési baleset szimulációja várt a döntősökre, ahol egy gépkocsi és egy motorkerékpár frontális ütközése után három könnyebb és súlyos sérültet kellett szakszerűen ellátniuk a mentők kiérkezéséig. A baleseti szimulációt a Magyar Vöröskereszt Pest Vármegyei szervezete koordinálta és pontozta.

        

A versenyzőkön érezhető volt a fáradtság délutánra, de a szinkronfutam végéig kitartottak. Minden erejüket és figyelmüket bevetették, hogy a tizenegyedik döntő utolsó feladatát a lehető legrövidebb időn belül, és a legkevesebb hibával teljesítsék.

Ahogyan közeledett a döntő vége, a helyzet úgy feszült pattanásig a szurkolótáborban is. A versenyzők hozzátartozói, barátai és a családi nap résztvevői idén is premier plánból nézhették végig a versenyt és első kézből tudták meg, hogy ki lett 2023-ban Magyarország legjobb kamionsofőrje.

Csiszolt gyémánt

Bocsárdi Károly „régi motoros”, számos alkalommal volt már döntős és 2020-ban, a Covid évében az online verseny fődíját már begyűjtötte. Most a gyakorlatban is megmutatta, mit tud: ismét elfoglalta a dobogó első helyét, a másfél millió forintos pénzjutalmat és a félmillió forint értékű tárgynyereményt is hazavitte.

A dobogó második fokán másik régi versenyzőnket, többszörös korábbi dobogósunkat, Pető Györgyöt köszönthettük, aki 300.000 forint értékű tárgynyereménnyel térhetett haza. A tizenegyedik verseny harmadik dobogósa, Szabados Gábor, a 2021. év bajnoka pedig egy 200.000 forint értékű tárgynyereményt vehetett át.

Dr. Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára, Óberling József rendőr ezredes, rendőrségi főtanácsos, az Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke és Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára köszöntötték az idei dobogósokat, akik számára a nyereményeket is átadták.

Idén is két külön díj várt a döntősökre. Az egyik, „A legkiválóbb elméleti tudással rendelkező magyar kamionsofőr – 2023” díj, amelyet a BM Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácsa adományozott. Ezt Bocsárdi Károlynak, új bajnokunknak adhatta át Dr. Hatala József, a BM Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács elnöke, a Magyar Autóklub elnöke, az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság elnökségének tagja.

A másik különdíj, „A 2023 évi „5 tengelyen – biztos kézzel” verseny legfiatalabb döntőse” díj, amelyet pedig a Magyar Autóklub által adományozott különdíjként Sipka Gábor főtitkár-helyettes adott át a 24 esztendős Tuba Dorián Gábornak.

A döntő eredményei:

Helyezés Név Munkáltató Összesített pontszám
1 Bocsárdi Károly  Regnum Intertrans Kft. 29160
2 Pető György  Szatmári Transport Kft. 29020
3 Szabados Gábor  Gogolák Gábor EV. 28750
4 Tarczi Ákos  Innovatív Special Transport Kft. 25100
5 Csuzi László  Alkalizer Hungary Kft 21460
6 Dósa Gábor  S.B Trans Kft. 18800
7 Kispál Zoltán  Miniexpress Kft. 18250
8 Várdonyi Zsolt  From-To Hungary Kft. 16500
9 Tuba Dorián Gábor   14600
10 Kövesárki Kálmán  Eurasia Logistics Kft. 13500

 

Nincs rossz idő, csak nem megfelelő öltözet!

Évek óta hálásak lehettünk az őszi napsütésért. Ez idén változott, de nem tántorította el az eső a családosokat, hogy kikapcsolódjanak szombaton.

A közlekedésbiztonság jegyében rendezett családi nap most is számtalan, ingyenes interaktív programmal várta a kilátogatókat. A családi nap idén a Biztonság Hete záróeseményének adott helyet. Ennek keretében az eseményen résztvevők lehetőséget kaptak ingyenes szűrővizsgálatokon való részvételre, amelyek fontosak nemcsak a közlekedésbiztonság, hanem az egészségmegőrzés szempontjából is.

     

Köszönjük támogatóinknak az idei évben is hozzájárulásaikat, hiszen nélkülük nem lett volna maradandó és élménydús ez a verseny sem.