Nem mindennapi munka, nem mindennapi életforma tele váratlan fordulatokkal. Ez akár bármely munkára illene, kivéve az, hogy ehhez hozzáadódik 40 tonna. Idén tizenegyedik alkalommal gurulhattak a rajthoz az ország kamionsofőrjei, hogy megmutassák: uralni tudják az 5 tengelyes monstrumokat.
Az idei döntőbe bejutott gépkocsivezetőkre négyféle versenyfeladat várt, amelyek között forgószínpad-szerűen mozogtak. A vészhelyzet-elhárítási, ügyességi gyakorlati feladatsort ugyan nehezítették az időjárási körülmények, ez azonban nem befolyásolta a verseny kimenetelét. A komplex műszaki és rakományrögzítési feladatsor idén nagyobb fejtörést okozott a versenyzőknek az elmúlt évekhez képest, de ez sem csökkentette a kedvüket. A feladatokért felelős csapat pedig idén is kitett magáért a baleseti szimulációs feladatnál: kész akciójelenetet vihettek véghez a versenyzők! A délutáni szinkronfutam pedig látványában is feldobta a szurkolótábort, akik lelkesen biztatták a döntősöket.
Minden évben kihívás
A 10 versenyző a döntő délelőtti óráiban az első három feladatsort teljesíthette. A vészhelyzet-elhárítási, ügyességi feladatsornál összesen 6 gyakorlati manőveren kellett túljutniuk a versenyzőknek, és a végén külön bónuszpontokért is megküzdhettek.
Az első feladatnál a sebesség és a precíz vészfékezés volt a legfontosabb. A versenyzőknek el kellett érniük a 40 km/h-s sebességet a szerelvénnyel, majd a bójákkal kijelölt hely előtt egy méteren belül megállniuk.
Miután sikeresen lezajlott az indulás, a versenyzőknek egy bójákkal körülhatárolt területre kellett bemenniük, levezetni a megadott útvonalat, majd megismételni az útvonal lejárását az első körrel megegyező idő alatt. Itt a két kör közötti, tizedmásodpercben mért időeltérés jelentett büntetőpontot.
A következő lépésben a versenyzőknek párhuzamos parkolást kellett megoldaniuk, de két kijelölt parkolóhely között választhattak. A tág parkolóhely kevesebb hibalehetőséggel járt, de kevesebb pontot is hozott a konyhára, a szűk parkolóhely nagyobb kihívás volt, de több pontot is ért.
Ezután következett az S-tolatás, amely során a versenyzők ki kellett hajtaniuk a parkolóhelyről, innen továbbhaladniuk a megadott pontig, majd hátramenetben ráhajtaniuk az M1-M2 visszavezető útszakaszra. A modulon „S”-vonalban kijelölt szűk folyosón való hibamentes tolatás az egyik legnehezebb feladat volt.
A következő kihívás a rántópad volt, ahol a versenyzők már vontatmány nélkül, egy szóló nyerges vontatón dolgoztak. Itt a cél az volt, hogy a vontatót gyorsítva 35-40 km/h-s sebességre hozzák, majd át kellett haladniuk a rántópadon, a túlkormányzott járművet irányítva, kerülve a vízfalat, és végül át kellett menniük a bójákkal körülhatárolt, egyre szűkülő területen.
A lejtős hajtűkanyar az M3 Modulon várt a versenyzőkre, ahol a vontató sebességét 25-30 km/h-ra kellett szabályozni. Itt át kellett menniük a vízoszlopok között, és végig kellett haladniuk a bójákkal kijelölt útvonalon.
Végül, egy bónusz feladat várt rájuk: a részeg-szemüveg teszt, immár „gyalogosan”. A versenyzőknek a Rajt/Cél vonalnál ki kellett szállniuk a járműből. Ezt követően fel kellett tenniük a részeg szemüveget, a csukló- és lábsúlyt, és minél rövidebb idő alatt kellett végrehajtaniuk egy bóják közötti szlalommal és kislabda pontos elhelyezésével nehezített feladatot, a lehető legrövidebb időn belül.
A komplex műszaki- és rakományrögzítési feladatsor összesen 4 egymásra épülő modult tartalmazott. A versenyzőknek először hétféle folyadékot kellett beazonosítaniuk, amelyekkel találkozhatnak a jármű vezetése és a munkájuk során.
A következő feladatnál 11 alkatrészt kellett beazonosítaniuk, csoportosítaniuk és funkciójukat ismertetni. A versenyzők szeme előtt olyan tartozékok hevertek, mint a kutyafej, a vámzárzsinór végeleme, plomba vagy az akkusaru.
A rakományrögzítés ellenőrzése rutinszerű munka a fuvarozásban, de így is akadtak nehéz és beugratós dolgok, amelyekkel meg kellett küzdeniük a versenyzőknek. A vészhelyzet-elhárítás során pedig egy 2021-ben a valóságban is megtörtént közlekedési baleset szimulációja várt a döntősökre, ahol egy gépkocsi és egy motorkerékpár frontális ütközése után három könnyebb és súlyos sérültet kellett szakszerűen ellátniuk a mentők kiérkezéséig. A baleseti szimulációt a Magyar Vöröskereszt Pest Vármegyei szervezete koordinálta és pontozta.
A versenyzőkön érezhető volt a fáradtság délutánra, de a szinkronfutam végéig kitartottak. Minden erejüket és figyelmüket bevetették, hogy a tizenegyedik döntő utolsó feladatát a lehető legrövidebb időn belül, és a legkevesebb hibával teljesítsék.
Ahogyan közeledett a döntő vége, a helyzet úgy feszült pattanásig a szurkolótáborban is. A versenyzők hozzátartozói, barátai és a családi nap résztvevői idén is premier plánból nézhették végig a versenyt és első kézből tudták meg, hogy ki lett 2023-ban Magyarország legjobb kamionsofőrje.
Csiszolt gyémánt
Bocsárdi Károly „régi motoros”, számos alkalommal volt már döntős és 2020-ban, a Covid évében az online verseny fődíját már begyűjtötte. Most a gyakorlatban is megmutatta, mit tud: ismét elfoglalta a dobogó első helyét, a másfél millió forintos pénzjutalmat és a félmillió forint értékű tárgynyereményt is hazavitte.
A dobogó második fokán másik régi versenyzőnket, többszörös korábbi dobogósunkat, Pető Györgyöt köszönthettük, aki 300.000 forint értékű tárgynyereménnyel térhetett haza. A tizenegyedik verseny harmadik dobogósa, Szabados Gábor, a 2021. év bajnoka pedig egy 200.000 forint értékű tárgynyereményt vehetett át.
Dr. Bói Loránd, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésstratégiáért felelős helyettes államtitkára, Óberling József rendőr ezredes, rendőrségi főtanácsos, az Országos Rendőr-főkapitányság Közlekedésrendészeti Főosztály vezetője, az ORFK-OBB ügyvezető elnöke és Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára köszöntötték az idei dobogósokat, akik számára a nyereményeket is átadták.
Idén is két külön díj várt a döntősökre. Az egyik, „A legkiválóbb elméleti tudással rendelkező magyar kamionsofőr – 2023” díj, amelyet a BM Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácsa adományozott. Ezt Bocsárdi Károlynak, új bajnokunknak adhatta át Dr. Hatala József, a BM Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács elnöke, a Magyar Autóklub elnöke, az ORFK – Országos Balesetmegelőzési Bizottság elnökségének tagja.
A másik különdíj, „A 2023 évi „5 tengelyen – biztos kézzel” verseny legfiatalabb döntőse” díj, amelyet pedig a Magyar Autóklub által adományozott különdíjként Sipka Gábor főtitkár-helyettes adott át a 24 esztendős Tuba Dorián Gábornak.
A döntő eredményei:
Helyezés | Név | Munkáltató | Összesített pontszám |
1 | Bocsárdi Károly | Regnum Intertrans Kft. | 29160 |
2 | Pető György | Szatmári Transport Kft. | 29020 |
3 | Szabados Gábor | Gogolák Gábor EV. | 28750 |
4 | Tarczi Ákos | Innovatív Special Transport Kft. | 25100 |
5 | Csuzi László | Alkalizer Hungary Kft | 21460 |
6 | Dósa Gábor | S.B Trans Kft. | 18800 |
7 | Kispál Zoltán | Miniexpress Kft. | 18250 |
8 | Várdonyi Zsolt | From-To Hungary Kft. | 16500 |
9 | Tuba Dorián Gábor | 14600 | |
10 | Kövesárki Kálmán | Eurasia Logistics Kft. | 13500 |
Nincs rossz idő, csak nem megfelelő öltözet!
Évek óta hálásak lehettünk az őszi napsütésért. Ez idén változott, de nem tántorította el az eső a családosokat, hogy kikapcsolódjanak szombaton.
A közlekedésbiztonság jegyében rendezett családi nap most is számtalan, ingyenes interaktív programmal várta a kilátogatókat. A családi nap idén a Biztonság Hete záróeseményének adott helyet. Ennek keretében az eseményen résztvevők lehetőséget kaptak ingyenes szűrővizsgálatokon való részvételre, amelyek fontosak nemcsak a közlekedésbiztonság, hanem az egészségmegőrzés szempontjából is.
Köszönjük támogatóinknak az idei évben is hozzájárulásaikat, hiszen nélkülük nem lett volna maradandó és élménydús ez a verseny sem.