Ránézve egy kamionra nem a kreativitás juthat először az eszünkbe. Pedig szerencsés, ha a tehergépkocsi-vezető a technikai és elméleti felkészültsége mellett találékony is. Ezt bizonyítja a jubileumi tizedik alkalommal az „5 tengelyen-biztos kézzel!” elődöntője is.
Komolyság egy nagy adag játékossággal
A verseny szervező csapata a mindennapok kihívásaiból indult ki a feladatok kigondolásakor. Két fontos pillért tartanak mindig szem előtt: a biztonságot és a technikát. Mindkettő alapja a biztos elméleti tudás. A versenyzőknek ennek megfelelően egy 20 GKI-vizsgakérdésből álló teszttel is meg kellett mérkőzniük, amelyet online formában az elődöntő helyszínén 20 perc alatt kellett megválaszolniuk.
A nyolc gyakorlati feladat teljesítése precizitást és leleményességet igényelt. A harminc versenyzőre tolatási, parkolási manőverek és időkeretek vártak. A megoldandó problémák a mindennapok munkafolyamataiból adódtak. A versenyzőknek a második feladat során a pótkocsi hátuljában található seprűvel kellett lesöpörniük a ponyva tetejéről a jeget jelképező labdákat és így menetkész állapotba hozniuk a járművet.
A parkolás nem mindenkinek lehet álom, főleg ha egy plusz szerelvénnyel is számolni kell. Az elődöntőn a kamionsofőröknek a parkolási manővert úgy kellett végrehajtaniuk, hogy a szerelvény ne lógjon ki a kellékek által körülhatárolt területről. Azért korrigálásra volt lehetőség.
A versenyben lévő sofőröknek a precizitásukra kellett hagyatkozniuk több feladat megoldásánál is. A szintező használatával át kellett vezetniük egy a járművön elhelyezett rudat a raklapmagasítók között kialakított 3 vájatban úgy, hogy a rúd nem eshetett le. Az izgalomtól remegő kezek ezt követően nem pihenhettek. Az utolsó előtti feladatnál a kihajtott ablaktörlők mozgatásával kellett beleütni a raklapállványon elhelyezett bóján lévő teniszlabdát a kosárba.
Ügyesen vezet, de biztonságosan és jó teljesítménnyel?
Az Eco drive teljesítése során a versenyzők vezetési stílusát mérték fel a térképen előre kijelölt útszakasz megtételével. Az útvonalat az instruktor utasításainak megfelelően, a lehető legjobb vezetési teljesítménnyel, biztonságos vezetési stílusban, a közlekedési szabályok betartásával kellett megtenniük.
A versenyzők vezetési stílusát és hatékonyságát a DAF Trucks nyergesvontató saját beépített vezetéstámogató- és értélkelő rendszere értékelte, négy különböző, mért szempont alapján.
Harmincból tíz
Az elődöntőben harminc magyar kamionsofőr versenyezhetett bemutatva legjobb tudásukat a pontozó csapatnak. A három feladatrésszel összesen 22.000 pontot gyűjthettek össze: a gyakorlati feladatokkal elérhető legmagasabb pontszám 9000 pont (szintidő 22 perc), az Eco drive során összesen 8000 pontot szerezhettek a versenyzők (szintidő ~20 perc), míg a gyakorlati teszttel 5000 pontot.
A hétvégi elődöntőn elért eredmények alapján a szeptember 24-i döntőn a következő 10 versenyzőnek szurkolhatunk:
(Mobilnézetben a táblázatot csúsztasd balra)
Azonosító | Név | Rajtsorszám | Írásbeli teszt | Gyakorlati feladat | Ecodrive | Összesen |
117 | Nagy Lajos | 8. | 3 500 | 4 550 | 6 750 | 14 800 |
262 | Pilisi Róbert | 13. | 2 500 | 6 350 | 5 200 | 14 050 |
68 | Kondér Tibor | 9. | 2 500 | 3 750 | 6 900 | 13 150 |
83 | Szemenyei Zoltán | 7. | 3 750 | 4 350 | 4 800 | 12 900 |
39 | Kuslics Péter | 3. | 4 000 | 2 000 | 6 600 | 12 600 |
1027 | Péli Lajos | 2. | 3 000 | 2 500 | 6 550 | 12 050 |
188 | Kinczel Raimund | 1. | 2 500 | 5 800 | 3 350 | 11 650 |
471 | Dzsupin Dávid | 10. | 3 000 | 4 650 | 3 700 | 11 350 |
25 | Pethe Mikós | 2. | 4 250 | 2 800 | 4 250 | 11 300 |
22 | Szalai Gábor | 4. | 3 000 | 3 950 | 4 200 | 11 150 |
A további 3 várólistás versenyző:
(Mobilnézetben a táblázatot csúsztasd balra)
Azonosító | Név | Rajtsorszám | Írásbeli teszt | Gyakorlati feladat | Ecodrive | Összesen |
797 | Hatvani Nimród | 5. | 2 500 | 4 450 | 4 050 | 11 000 |
233 | Lukácsik Gábor | 12. | 3 000 | 4 650 | 3 250 | 10 900 |
1020 | Dudás Márton | 5. | 2 500 | 5 300 | 3 100 | 10 900 |
A szeptember 10-ei első elődöntő eredményei:
Hanyadik | Azonosító | Név | Rajtsorszám | Írásbeli teszt | Gyakorlati feladat | Ecodrive | Összesen |
1. | 117 | Nagy Lajos | 8. | 3 500 | 4 550 | 6 750 | 14 800 |
2. | 39 | Kuslics Péter | 3. | 4 000 | 2 000 | 6 600 | 12 600 |
3. | 1027 | Péli Lajos | 2. | 3 000 | 2 500 | 6 550 | 12 050 |
4. | 471 | Dzsupin Dávid | 10. | 3 000 | 4 650 | 3 700 | 11 350 |
5. | 22 | Szalai Gábor | 4. | 3 000 | 3 950 | 4 200 | 11 150 |
6. | 797 | Hatvani Nimród | 5. | 2 500 | 4 450 | 4 050 | 11 000 |
7. | 233 | Lukácsik Gábor | 12. | 3 000 | 4 650 | 3 250 | 10 900 |
8. | 804 | Szilágyi Richárd | 6. | 3 500 | 4 000 | 2 850 | 10 350 |
9. | 27 | Pető György | 14. | 3 000 | 2 500 | 4 350 | 9 850 |
10. | 812 | Gyenge István | 13. | 2 750 | 2 450 | 4 400 | 9 600 |
11. | 171 | Bocsárdi Károly | 11. | 3 000 | 950 | 5 450 | 9 400 |
12. | 917 | Szabó Kristóf | 15. | 2 000 | 4 800 | 2 050 | 8 850 |
13. | 1032 | Petrányi Balázs | 9. | 2 500 | 3 900 | 2 350 | 8 750 |
14. | 926 | Gräff Ferenc | 1. | 3 000 | 450 | 2 150 | 5 600 |
15. | 173 | Varga Ferenc | 7. | 2 250 | 700 | 2 450 | 5 400 |
A szeptember 11-ei második elődöntő eredményei:
Hanyadik | azonosító | Név | Rajtsorszám | Írásbeli teszt | Gyakorlati feladat | Ecodrive | Összesen |
1 | 262 | Pilisi Róbert | 13. | 2 500 | 6 350 | 5 200 | 14 050 |
2 | 68 | Kondér Tibor | 9. | 2 500 | 3 750 | 6 900 | 13 150 |
3 | 83 | Szemenyei Zoltán | 7. | 3 750 | 4 350 | 4 800 | 12 900 |
4 | 188 | Kinczel Raimund | 1. | 2 500 | 5 800 | 3 350 | 11 650 |
5 | 25 | Pethe Mikós | 2. | 4 250 | 2 800 | 4 250 | 11 300 |
6 | 1020 | Dudás Márton | 5. | 2 500 | 5 300 | 3 100 | 10 900 |
7 | 840 | Szemenyei Béla | 12. | 3 250 | 3 850 | 3 500 | 10 600 |
8 | 764 | Szeli Miklós | 10. | 2 000 | 5 650 | 2 900 | 10 550 |
9 | 995 | Gulyás Csaba | 11. | 3 250 | 2 450 | 3 000 | 8 700 |
10 | 998 | Mészáros András | 8. | 2 750 | 3 350 | 2 300 | 8 400 |
11 | 1023 | Glowinszky Levente | 3. | 3 000 | 1 450 | 3 900 | 8 350 |
12 | 938 | Gál István Mihály | 14. | 2 000 | 1 350 | 3 650 | 7 000 |
13 | 909 | Tingyela Vendel Herman | 6. | 1 500 | 3 250 | 1 650 | 6 400 |
14. | 890 | Valyó Tamás | 4. | 3 250 | 300 | 2 700 | 6 250 |
Az idei év döntője jubileumi hangulatban fog telni, hiszen tíz éve indította el útjára a NiT Hungary az ORFK Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal Magyarországos egyedülálló kamionos versenyét. A megmérettetés pedig idéntől a nemzetközi DAF Driver Challenge magyar előselejtezője is egyben. Ugyanis a 2022-es legjobb magyar kamionsofőr kvalifikálja magát az európai verseny 2023-as döntőjébe Luxemburgba.
A futam középpontjában a közlekedésbiztonság és a vezetéstechnika állnak. Az első szempont pedig a közlekedésben résztvevők összességére kiterjed, így a kisgyermekekre is. Szeptember 24. így nem csupán a szurkolásról, hanem a játszva tanulásról és az odafigyelésről is szól. Az ingyenes családi nap minden olyan gyermekes családot vár, akik felelősségteljesen és felkészülve szeretnék kiengedni az utcára gyermeküket.